Kalendarium

Czwartek, 2024-05-02

Imieniny: Longiny, Toli

zabawy i ćwiczenia 14.04.2021

1.Opowieść ruchowa „Lecimy w kosmos”  autor: K. Kutyła

Czy Wy dzieci wiecie, że w rakiecie można odbyć najciekawszą podróż na świecie? Więc zapraszam do rakiety, nie potrzebne są bilety! Polecimy razem na kosmiczną wyprawę i zostawimy nasze gwiazdy w międzygalaktycznej przestrzeni!
Czy jesteście gotowi na podróżowanie w nieznane?.... zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon - najpierw prawa, teraz lewa noga...gotowe?....jeśli tak to ...szuuuu.....zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak...to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby - nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu... prawda?...od czego więc zaczniemy?...oczywiście od butów - uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm...
Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 - startujemy...lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną....uwaga turbulencje...zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych...więc „gaz do dechy”!...uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę...udało się, możemy odetchnąć z ulgą - uff....Teraz możemy już spokojnie zostawić nasze gwiazdy w kosmosie (dzieci naśladują wyciąganie gwiazdy z kieszeni i zostawianie jej poza rakietą)wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę - przyjrzyjcie się jej uważnie może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka?...hm...ja widzę ufoludka a wy dzieci?.Pomachajmy mu i powiedzmy kosmiczne dzień dobry.....ioioio...to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w rakiecie musimy więc wracać na Ziemię, szybko wracamy...spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?...tak, to właśnie ta niebieska planeta ... uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje...uwaga zbliżamy się do Ziemi...lądujemy...uff...udało się ...mamy za sobą pierwszy lot w kosmos...rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander... Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż.

 

Pytania nauczyciela dotyczące odbytego przez dzieci lotu :
- jak czuliście się podróżując w kosmos?
- co należy na siebie włożyć zanim poleci się w kosmos?
- czy chcielibyście jeszcze kiedyś odbyć taki lot?

 

2.„Ile w sumie jest rakiet"?- zabawa matematyczna.

Rodzic informuje, że Ufuś ukrył w rakiecie kilka zadań. Prosi was o policzenie rakiet i naklejenie odpowiedniej ilości na kartce (rakiety w załączniku),np.: na pierwszej planecie wylądowały 4 rakiety. Po chwili przyleciała jeszcze 1 i też wylądowała. Ile w sumie rakiet znajduje się na pierwszej planecie? Na kartce naklejamy 5 rakiet.

 

-Na pierwszej planecie wylądowałay4 rakiety. Po chwili przyleciała jeszcze 1 i też wylądowała. Ile w sumie rakiet znajduje się na pierwszej planecie?

-Na drugą planetę przyleciały 3 rakiety. Po kilku dniach, doleciały jeszcze 4. Ile w sumie rakiet znajdowało się na drugiej planecie?

-Na trzecią planetę przyleciały 4 rakiety, a zaraz za nimi kolejne 4 rakiety. Ile rakiet przyleciało na trzecią planetę?

-Na czwartej planecie wylądowały 3 rakiety. W kolejnym tygodniu doleciało jeszcze 5 rakiet. Ile w sumie było rakiet?

-Na piątą planetę przyleciały 2 rakiety. Zaraz za nimi doleciało jeszcze 7. Ile rakiet znajdowało się na piątej planecie?

 

3.Zabawy ruchowe:

Lot rakietą – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają z rękami wyciągniętymi na boki. Na hasło: Lądowanie – zatrzymują się i nisko kucają.

Kosmiczny spacer – zabawa skoczna. Dzieci poruszają się w podskokach. Na hasło: Wysoko – podskakują jak najwyżej (przyciąganie jest słabe). Na hasło: Nisko – skaczą ciężko, ledwo odrywając stopy od podłogi (przyciąganie jest silne).

Deszcz meteorytów – zabawa z elementami rzutu. Każdy robi kulkę z gazety (meteoryt), którą przerzuca z ręki do ręki. Na hasło: Deszcz meteorytów – wszyscy jednocześnie podrzucają swoje meteoryty jak najwyżej, jednocześnie próbując uniknąć trafienia przez spadające na podłogę meteoryty innych osób.

Kosmiczne kroki – zabawa naśladowcza. Dzieci stoją w kole. Chętna osoba wchodzi do środka i prezentuje śmieszny sposób poruszania się. Pozostali naśladują jej ruchy. Po chwili do środka koła wchodzi inne osoby.

Kosmiczna cisza – zabawa relaksacyjna. Dzieci leżą na plecach na podłodze. Próbują wytrzymać nieruchomo, nie wydając żadnego dźwięku, nasłuchują odgłosów z kosmosu przez około minutę. Można nastawić minutnik albo budzik.

4.Mowa robota – zabawa słuchowo - artykulacyjna.

Układamy w rzędzie obrazki lub przedmioty przedstawiające np. zwierzęta, zabawki. Dzieci nazywają obrazki, dzieląc ich nazwy na sylaby i podają pierwszą głoskę. Następnie wszyscy starają się zapamiętać kolejność obrazków. Chętna osoba odwraca się tyłem, a rodzic chowa jeden obrazek. Zadaniem dziecka jest powtórzenie sylabami całego ciągu nazw obrazków łącznie z tym, który został schowany. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5.Karty pracy

-Wytnij rakiety do zabawy matematycznej,

-Kto leci rakietą? Pokoloruj obrazek według kodu,

-Szlaczki