Wiersz pt. "Jesienne liście" Marcin Przewoźniak
Co to? Złote i zielone,
i brązowe, i czerwone...
Piękne liście! Już zbieramy!
I po kształtach odróżniamy:
Te wycięte jak serduszka
w podarunku dała brzózka.
Liść dębowy – ma falbanki
falujące jak firanki.
Z liści klonu – bukiet marzeń.
Mogą także być wachlarzem.
A tym w kształcie łapy stracha,
kasztanowiec do nas macha.
Pokazuje paluchami,
gdzie posypał kasztanami!
Piosenka pt. "Malowała jesień" sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
1. Malowała jesień w parku wszystkie liście,
na czerwono, na brązowo, żółto i złociście.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
na czerwono, na brązowo, żółto i złociście. 2x
2. Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
Przyglądała się, jak jesień barwi wszystko wokół. 2x
3. Zobaczył to wietrzyk i pędzi po lesie,
zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
Zrywa kolorowe liście i ze sobą niesie. 2x
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze na październik:
- wprowadzenie pojęć: piękno przyrody, pracowitość;
- rozwijanie sprawności motorycznej i współpracy w grupie;
- kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
- posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, w, obok, nad, pod, przed, za, między;
- kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabawa ruchowych, tańca itp.;
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez porównywanie, różnicowanie i zapamiętywanie kształtów figur geometrycznych, liter i wyrazów (czytanie globalne);
- rozwijanie percepcji słuchowej poprzez zabawy z wykorzystaniem zagadek słuchowych (rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie słowa w słowie), odpowiadanie na pytania dotyczące wysłuchanych tekstów literackich, dokonywanie analizy
- rozwijanie pamięci słuchowej poprzez naukę piosenek, tekstów powitanek i krótkich rymowanek;
- kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;