„Polskie symbole narodowe”
1„Zrób ile usłyszysz” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wygrywanym przez Rodzica na bębenku/ łyżkach. Na przerwę w grze Rodzic mówi i klaszcze w dłonie/ tupie nogą: „Zrób (tyle, ile razy Rodzic klaśnie w dłonie/tupnie nogą) pajacyków/przysiadów/skoków/kroków/skłonów„. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
2 „Polskie symbole narodowe” – zabawa dydaktyczna – Rodzic układa na dywanie karty obrazkowe przedstawiające polskie symbole narodowe pytając dzieci: „Jak myślisz co przedstawiają te obrazki?” ( Załącznik1) i rozmawia z dzieckiem na ich temat. Następnie Rodzic rozkłada na dywanie karteczki z nazwami symboli narodowych. Dziecko przyporządkowuje je do odpowiednich kart obrazkowych i dzieli ich nazwy na sylaby i głoski.
Każde państwo jak już wiecie ma swoje godło, flagę i hymn czyli symbole narodowe. Biały orzeł w koronie na czerwonym tle to nasze godło. Drugim naszym symbolem narodowym jest flaga. Kolor biały symbolizuje czystość i orła białego, kolor czerwony jest symbolem ognia i oznacza odwagę i waleczność. Flagę możemy zobaczyć podczas uroczystości państwowych i sportowych oraz na budynkach państwowych. Możemy również wywiesić ją przed swoim domem podczas świąt narodowych np. 3 maja w Święto Konstytucji 3 maja. Całkiem niedawno, bo w 2004 roku ustanowiono Dzień Flagi. Obchodzimy go 2 maja. W tym dniu okazując szacunek naszej fladze wywieszamy ją w widocznym miejscu. Nasz trzeci symbol narodowy to hymn – „Mazurek Dąbrowskiego”, który został napisany przez Józefa Wybickiego. Hymn można usłyszeć podczas uroczystości państwowych i sportowych. W trakcie jego słuchania i śpiewania okazujemy szacunek stojąc na baczność.
https://www.youtube.com/watch?v=AJsWz9SlpfA – Hymn Polski
3 „Godło, flaga, hymn” – zabawa ruchowa
dziecko macha po bokach rękoma naśladując lot orła, kiedyRodzic pokazuje kartkę obrazkową z godłem;
porusza na boki wysoko uniesionymi rękami naśladując powiewającą na wietrze flagę, kiedy Rodzic pokazuje kartkę obrazkową z flagą/flagę;
stoi na baczność, kiedyRodzic włączy hymn polski. Zabawę prowadzimy 4-5-krotnie.
4 „Gdzie jeszcze jest orzeł?” – zabawa dydaktyczno-matematyczna – rodzic pyta dziecko: „Gdzie jeszcze – poza godłem polski – jest wizerunek orła?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecko – jeśli nie padnie odpowiedź, że na monetach/pieniądzach/złotówkach rodzic potrząsa workiem/pudełkiem z monetami, a dziecko próbuje odgadnąć co znajduje się w środku po dźwięku, ostatecznie po dotyku. Kolejno rodzic wysypuje monety z worka/pudełka informując dziecko, że są to nasze polskie pieniądze i zaprasza do dokładnego przyjrzenia się monetom – można użyć lup. Następnie wspólnie omawiają i porównują ich wygląd – kolor, kształt, wielkość. Kolejno rodzic pokazuje dziecku banknoty – pieniądze papierowe, informując je, że to również nasze polskie złotówki, ale o większej wartości np. jeden banknot 10 zł to tyle samo co 10 monet 1 zł – oczywiście układamy banknot i monety na dywanie.
(Załącznik 2)
5 „Moneta – banknot” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po pokoju w rytmie wyklaskiwanym przez Rodzica . Na przerwę w grze Rodzic wypowiada hasło: „monety” – dziecko zwija się w kłębek na dywanie, „banknoty” – dziecko kładzie się na plecach z rękami wzdłuż tułowia i z wyprostowanymi nogami. Zabawę prowadzimy 5-6-krotnie.
6 „Policz i zakreśl” – wykonanie zadania (Załącznik3) – rodzic pokazuje kartę na ekranie i tłumaczy dziecku jak należy wykonać zadanie (liczymy przedmioty w każdej ramce i zakreślamy odpowiednią cyfrę). Cyfrę można wskazać na ekranie
7 Na koniec niespodzianka!!! Słuchaj, baw się i sprawdź swoją wiedzęPrezentacja „Symbole Narodowe” Powodzenia!!!
http://ekreda.pl/embed/4806633132654592 - prezentacja symbole