Kalendarium

Wtorek, 2024-05-14

Imieniny: Bonifacego, Julity

zabawy i ćwiczenia Kwiecień 30.04.2020 r.

Unia Europejska

1. „Mówię Europa, myślę …” – zabawa rozwijająca myślenie twórcze wprowadzająca do tematu zajęć – dziecko siedzi wraz z Rodzicem na dywanie. Rodzic wypowiada zdanie: „Mówię Europa, myślę np. dom/kontynent/wakacje/jezioro/morze itp.”  Następnie rodzic wyjaśnia/przypomina, że Europa jest kontynentem, a Polska leży w jej centrum. Kolejno pyta dziecko, czy słyszało kiedyś o Unii Europejskiej? Co to takiego? Z czym nam się kojarzy? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka, Rodzic podsumowuje informacje, że niektóre państwa leżące w Europie zdecydowały, że lepiej jest ze sobą współpracować niż rywalizować. Dlatego też, utworzyły wspólnotę państw – Unię Europejską w której skład wchodzi obecnie 27 krajów. Dzisiaj wyruszymy w podróż po Unii Europejskiej, aby poznać ją troszeczkę bliżej, bo już niedługo tj. w sobotę za tydzień 9 maja obchodzony jest Dzień Unii Europejskiej.

2. „Flaga Unii Europejskiej” –  Rodzic zadaje dziecku pytania: „Co to może być?”, „Co się na niej znajduje?”, „Ile jest gwiazd?” i rozmawia z dzieckiem na temat flagi Unii Europejskiej. 

 

Dwanaście złotych gwiazd rozłożonych w okręgu na niebieskim/granatowym tle symbolizuje harmonię między narodami Unii Europejskiej. Liczba gwiazd nawiązuje do starożytnej symboliki liczby 12 oznaczającej doskonałość i całość. Liczba 12 jest także odpowiednikiem liczby miesięcy w roku czy godzin na tarczy zegara. Krąg w który ułożone są gwiazdy symbolizuje jedność.

3. „Czym podróżujemy?” – zabawa ruchowa – rodzic odtwarza  różne odgłosy pojazdów, a dziecko naśladuje je ruchem. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie 

https://www.youtube.com/watch?v=LRa0kZVCY6E – odgłos pociągu do zabawy „Czym podróżujemy?”
 
https://www.youtube.com/watch?v=KMVoRpBYI4o – odgłos motocykla do zabawy „Czym podróżujemy?”
 
https://www.youtube.com/watch?v=CXUIvNi7hQ4 – odgłos samolotu do zabawy „Czym podróżujemy?”
 
https://www.youtube.com/watch?v=bG5AUnlS1Is – odgłos samochodów wyścigowych do zabawy „Czym podróżujemy?”
 
https://www.youtube.com/watch?v=rrafATcA-J0 – odgłos helikoptera do zabawy „Czym podróżujemy?”
 

4. „Hymn Unii Europejskiej” – Rodzic włącza „Hymn Unii Europejskiej” i po odtworzeniu pierwszych kilku nutek przerywa i informuje dziecko, że to jest hymn Unii Europejskiej.

https://www.youtube.com/watch?v=-81FpwmJAAY – hymn Unii Europejskiej (wersja instrumentalna)

Następnie pyta: „O czym musimy pamiętać słuchając hymnu?”. Następnie wspólnie stają na baczność i odsłuchują hymn. Kolejno Rodzic pyta dziecko: „Czy ten hymn ktoś śpiewał?”, „Czy były tam jakieś słowa?”, „Jak myślisz, dlaczego hymn Unii jest bez żadnych słów?”. Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka rodzic podsumowuje/informuje, że w skład Unii wchodzą kraje, których obywatele posługują się różnymi językami, dlatego Hymn UE posiada jedynie wersję instrumentalną czyli jest wykonywany jedynie na instrumentach muzycznych, bez głosu ludzkiego. Różne kraje mają jednak słowa do tej melodii. W Polsce hymn UE znany jest jako „Oda do radości”. Rodzic włącza dzieciom piosenkę do wysłuchania.

 
https://www.youtube.com/watch?v=PuCznLq1QlA&t=38s – piosenka „Oda do radości” 
 

5. „Euro” –  euro/emblematy euro.  (załącznik) Rodzic pyta dziecko: „Co to jest?”, „Do czego służy?”. Następnie podsumowuje/informuje dziecka, że są to pieniądze, które nazywają się „euro” i obowiązują w większości krajów EU. Jak wiemy nie we wszystkich krajach, bo Polska należy do UE, a w naszym kraju mamy złotówki.

6. „Moneta – banknot” – zabawa ruchowa – dziecko porusza się po sali w rytmie wygrywanym przez rodzina na dowolnym dostępnym instrumencie. Na przerwę w grze rodzic wypowiada hasło: „monety” – dziecko zwija się w kłębek na dywanie, „banknoty” – dziecko kładzie się na plecach z rękami wzdłuż tułowia i z wyprostowanymi nogami. Zabawę prowadzimy 4-krotnie.

7. „Syriusz” –  Rodzic pokazując kartę obrazkową czyta wiersz A. Dziechciarczyk „Syriusz – maskotka unijna”:

Syriusz – maskotka unijna

Oto Syriusz – unijna maskotka.
Bardzo rad, każdy kto go spotka.
Do zabawy wesołej wszystkich zaprasza.
Mówi że Unia jest dla nas i nasza.

Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści wiersza i symboliki maskotki UE Syriusza:

  • Jak ma na imię maskotka Unii Europejskiej?
  • Czy wiecie co jeszcze nosi taką samą nazwę jak maskotka? (Syriusz to także najjaśniejsza gwiazda na niebie)
  • Jakim zwierzątkiem jest Syriusz? (stonogą)
  • W jakim jest kolorze? (niebiesko-granatowym – podobnie jak flaga UE)
  • Jak jest ubrany? (Jest ubrany w granatową koszulkę z gwiazdkami ułożonymi w krąg – dokładnie jak na fladze UE, ale w każdym kraju członkowskim UE maskotka może wyglądać nieco inaczej)
  • Jak myślicie do symbolizują rozłożone na boki dłonie Syriusza? (rozłożone dłonie w białych rękawiczkach wyrażają otwartość i życzliwość)
  • Do czego zaprasza nas Syriusz? (do wesołej zabawy)
  •  

8. „Polski Syriusz” – wykonanie pracy plastycznej – rodzic prezentuje dziecku szablon maskotki Unii Europejskiej i pyta je co znajduje się nad dłońmi Syriusza? Następnie informuje dziecko, że każde państwo członkowskie Unii ma prawo ubrać Syriusza w coś charakterystycznego dla tego Państwa. Maskotka może również otrzymywać atrybuty/przedmioty, które kojarzą się z danym państwem/regionem. Kolejno mówi dziecku, że jego zadaniem będzie zaprojektowanie naszego, polskiego Syriusza.

 

9. Prezentacja multimedialna: Sprawdź swoje wiadomości???? Powodzenia!!!

 

Jestem Europejczykiem:  http://ekreda.pl/embed/6474238172069888