Kalendarium

Wtorek, 2024-05-14

Imieniny: Bonifacego, Julity

zabawy i ćwiczenia Maj 04.05.2020 r.

"Dzwonią deszczu krople"

 

 

1. „Taniec w deszczu” – opowieść ruchowa. Rodzic opowiada, a dziecko ilustruje jego słowa za pomocą ruchu

Jest piękny dzień. Słoneczko świeci na niebie, lekki wietrzyk porusza listki drzew, słychać śpiew ptaków. Na placu zabaw wesoło bawią się dzieci: dziewczynki skaczą przez skakankę, a chłopcy rysują kredą samochody na chodniku.
Wtem zrywa się silny wiatr. Liście szeleszczą na wietrze, korony drzew zaczynają się wyginać raz w jedną, raz w drugą stronę. Ptaki umilkły. Słońce zasłoniła chmura, z której spadają pierwsze krople deszczu: kap, kap, kap. Dzieci zbierają zabawki i biegną pod drzewa. Wszystkim udaje się zdążyć przed ulewnym deszczem. Na szczęście wkrótce przestaje padać. Dzieci wychodzą spod drzew i zaczynają tańczyć wraz z ostatnimi kroplami, które opadają delikatnie na ziemię. Dziewczynki i chłopcy, tańcząc między kałużami, starają się nie wpaść do wody, ale nie zawsze im się to udaje. Raz po raz słychać: chlap, chlap, gdy ktoś wpada do kałuży. Na niebie znów pojawia się słońce. Dzieci biegną do domu, aby zdjąć przemoczone trampki i włożyć kalosze. Wracają na plac zabaw i chodzą po kałużach.

 

2. „W czasie deszczu dzieci się nudzą” – rozmowa o spędzaniu czasu w deszczowe dni, budowanie u dziecka poczucia własnej wartości poprzez akceptację jego wypowiedzi. Dziecko siedzi wygodnie. Rodzic zaczyna rozmowę: Podobno w czasie deszczu dzieci się nudzą. Czy Ty nudzisz się, kiedy pada na dworze?
W co można się bawić w deszczowe dni?

3. „Deszcz majowy” – słuchanie ze zrozumieniem wiersza L Staffa, poszerzanie zasobu słownictwa. Rodzic zwraca się do dziecka: Posłuchaj uważnie wiersza, bo za chwilę zagramy w grę „Prawda czy fałsz”. Będziesz musiał/ła powiedzieć, czy to, co będę mówić, zgadza się z tym, co usłyszałeś/łaś w wierszu, czy nie.

Następnie recytuje wiersz L Staffa

"Deszcz majowy"

Słońce świeci, deszczyk pada,
Czarownica się podkrada.
Chodźcie, chodźcie prędzej, dzieci!
Z nieba złoty deszczyk leci.
Maj na ziemi! Deszcz o wiośnie
Kogo zmoczy, ten urośnie.
Świeżą trawę skropi rosą,
Będziem po niej biegać boso,
Będziem wstrząsać mokre drzewa,
Niech nas zlewa, niech nas zlewa.
Rosi deszczyk nam na głowy,
Srebrny, złoty, brylantowy.
Iskry, perły i diamenty
Lecą z chmury uśmiechniętej.
To klejnoty, a nie deszcze…
Jeszcze, jeszcze… Jak szeleszcze,
Szepce, szemrze, szumi, śpiewa…
Trawy cieszą się i drzewa.

4. „Prawda czy fałsz?” – gra, sprawdzanie stopnia zrozumienia i zapamiętania utworu. Rodzic wyjaśnia zasady gry „Prawda czy fałsz”: Posłuchaj zdań z wiersza. Jeśli zdanie jest prawdziwe, wstań, a jeśli jest fałszywe, nie ruszaj się z miejsca:

– Z nieba… zielony deszczyk leci – fałsz (złoty)
– Świeżą trawę skropi rosą, będziemy po niej biegać… w butach – fałsz (boso)
– Deszcz o wiośnie kogo zmoczy, ten urośnie – prawda
– Iskry, perły i… zegarki lecą z chmury uśmiechniętej – fałsz (diamenty)
– Trawy cieszą się i drzewa – prawda
Uwaga! Jeśli dziecko pamięta, jak poprawić błąd w usłyszanym zdaniu, może to robić same Jeśli nie pamięta,
rodzic podaje prawidłowy wyraz.


 5.„Czy wiesz, jak się ubrać”? – zabawa dydaktyczna. Rodzic przynosi różnego rodzaju ubrania:
Zimowe, letnie, wiosenne i jesienne Dziecko wspólnie nazywa każdą część garderoby, następnie rodzic rozkłada na dywanie obrazki pogody słonecznej, deszczowej, wietrznej i zimowej, zadaniem dziecka jest dopasowanie ubrań do odpowiedniej pogody. Zabawa ta kończy się rozmową na temat nieodpowiedniego ubioru i jego konsekwencji dla naszego zdrowia.

6. Nauka piosenki pt. "Deszczowa piosenka".

1. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i na ziemi opowiada,
że tak z góry na nas leci,
by urosły wszystkie dzieci.

 

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

 

2. Deszczyk kapie,
z chmurki spada
i po drodze opowiada,
że na ziemi go potrzeba,
by urosły kwiaty, drzewa.

 

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

 

Po wysłuchaniu piosenki dziecko uczy się słów utworu, powtarzając je za rodzicem.

Gdy dobrze opanuje tekst, próbuje wspólnie z rodzicem śpiewać piosenkę z podkładem muzycznym. 

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

7. „Deszcz jest muzyką” – swobodna twórczość plastyczna inspirowana muzyką. Rodzic włącza nagranie z muzyką relaksacyjną, która będzie stanowiła tło muzyczne podczas malowania Rodzic rozmawia z dzieckiem o wrażeniach, jakie wywołuje wysłuchana muzyka. Następnie prosi, aby postarało się je przedstawić na obrazku, np. malując nastrojowy krajobraz. Po ukończeniu pracy plastycznej przez dziecko rodzic zwraca ich uwagę na dynamikę utworu (cicho–głośno). Na początku muzyka brzmi cicho, nastrojowo, a na końcu głośno (burza z piorunami) .

https://www.youtube.com/watch?v=U4Zb1pdX6B8

7. „Masuję i kropelki deszczu czuję” – masażyki relaksacyjne.
Dziecko siada pleckami do rodzica. Później to dziecko masuje plecy rodzica.
Zadaniem rodzica jest rysowanie kropel deszczu na plecach dziecka 
np :
– cztery krople po prawej stronie pleców,
– trzy krople na środku,
– jedna mała i dwie duże krople,
– sześć na górze,
– trzy na dole pleców.
Po każdej komendzie rodzic może powiedzieć dziecku, że narysowane wcześniej kropelki wysuszyło słońce, które wyszło zza chmur. Ułatwi to dziecku przejście do kolejnych kropelek. Następnie rodzic włącza płytę z odgłosami deszczu, a dziecko stuka palcami o podłogę, imitując padający deszcz.

 8. Karta pracy, (Załącznik) propozycja:

 

 

 Źródło:

Książka nauczyciela "Entliczek 5 - latki" Nowa Era cz. 3

Źródło linki "youtube, bliżej przedszkola"".