Kalendarium

Piątek, 2024-05-17

Imieniny: Brunony, Sławomira

Na wiosennej łące - 05.05.2020r.

"Kto mieszka na łące?"

 

1. Zabawa ruchowa przy piosence pt."Przywitajmy się wesoło".

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

 

2. „Letnia łąka” – teatrzyk sylwetkowy na podstawie wiersza A. Moskala. Rodzic przygotowuje sylwety zwierząt występujących w wierszu: ślimaka, gąsienicy, dżdżownicy, żuczka, stonogi, mrówki, pająka, konika polnego, biedronki. Następnie recytuje wiersz, ilustrując jego treść sylwetami. Dziecko ogląda inscenizację, siedząc wygodnie.

"Letnia łąka"


Lato jak lato – gorące,
Siedziałem sobie na łące,
A w gęstwinie trawy
Tak się miały sprawy:
Pogrążony w zadumie
Ślimak po liściu sunie,
Od myślenia blady
Czy nie za szybko aby?
Za ślimakiem gąsienica
Jego domem się zachwyca,
I rzecze tak: – Za trzy godziny
Wpadnę do ciebie w odwiedziny.
Spod ziemi wyjrzała dżdżownica.
– U mnie w domu zimnica,
Wyszłam na chwilę, niech słońce
Wygrzeje me oba końce.
Obok wtoczył na górkę
Żuczek swoją kulkę,
Przetarł łapką czoło
I poszedł dalej wesoło.
Opodal człapie stonoga,
Cała zmartwiona nieboga.
– Oj, oj koniec mój bliski,
Mam sześćdziesiąt trzy odciski.
Spotkała ją mrówka z workiem.
– Eee, zagoi się przed wtorkiem.
Za to idą ciężkie czasy.
Rób, jak ja, zapasy.
Na to pająk ze swej sieci:
– Będzie dobrze, słońce świeci.
Póki dobry mróz nie chwyci,
Z twojej biedy, mrówko, nici.
Zeskoczył z liścia konik polny.
– Jak kto wieczór ma dziś wolny,
Koncert gram na wrzosie
Zaraz o pierwszej rosie.
Za nim sfrunęła biedronka
I przez łzy coś chrząka,
Przestępując ze stopy na stopę.
– Zgubiłam w lesie jedną kropę.
Naraz za ucho ciągnie mnie mama.
– Szukam łobuza już od rana.
A ja jej na to: – Już wiem prawie,
Co tak zawzięcie piszczy w trawie.

3. Po wysłuchaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania dotyczące jego treści:
– Jakie zwierzątko chodziło wolno po liściu?
– Kto zachwycał się domem ślimaka?
– Skąd wyjrzała dżdżownica?
– Co wtoczył żuczek?
– Czym martwiła się stonoga?
– Co przydarzyło się biedronce?
– Jakie jeszcze zwierzęta wystąpiły w wierszu?

Na zakończenie rozmowy rodzic zwraca dziecku uwagę na humor obecny w utworze.

 

4. „Na łące” – praca plastyczna, wykonanie sylwet zwierząt i środowiska ich życia. Dziecko
przypomina sobie, jakie rośliny i zwierzęta można spotkać na łące: motyle, pszczoły, dżdżownice, ślimaki, bociany, zające i żaby. Następnie na kartonach rysuje łąkę i ozdabia rysunek  w/w zwierzętami według własnego pomysłu.

Inny sposób wykonania pracy:

 

 

 5. „Kto odgadnie?” – rozwiązywanie zagadek o zwierzętach żyjących na łące:

 Czarno-biały fraczek
Buciki czerwone
Umykają żaby
Gdy idzie w ich stronę. (bocian)

Kubraczki mają zielone,
nad stawem mieszkają,
gdy bocian się zbliża,
natychmiast uciekają. (żaby)

Ma dwa delikatne skrzydełka kolorowe
lekko unosi się nad łąka
gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)

Gdy tylko wiosna się zbliża,
a słoneczko promyczkami mocno świeci,
rozkwitają na łące
dla uciechy wszystkich dzieci. (kwiaty)

 Karty pracy:

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-3-2.pdf - sylaby i głoski



https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2018/04/Karta-pracy-4-1.pdf

 

Źródło:

Książka nauczyciela "Entliczek 5 - latki" Nowa Era cz. 3

Źródło linki "you tube, przedszkolankowo".