„Co się mieni na niebie”
Witam „Motylki” i „Promyczki” oraz Rodziców!
Propozycje zabaw i ćwiczeń na środę 06.05.2020r.
1 „Słoneczko i burza” – zabawa orientacyjno-porządkowa Dziecko biega po pokoju (zachowując ostrożność) Rodzic gra na łyżkach ,co oznacza, że świeci słońce. Kiedy zacznie uderzać łyżką o stół, to znak, że słonko przykrywają chmury i zbliża się burza Wtedy dziecko musi jak najszybciej znaleźć schronienie – kucnąć i złączyć ręce nad sobą, robiąc daszek Po odejściu burzy wychodzi słonko i dziecko znów może biegać.
2 Zapraszam do obejrzenia filmu „Jak powstaje tęcza? - Bajka o pogodzie
https://www.youtube.com/watch?v=VAPDo1ZqZrc
utrwalenie charakterystycznych cech czterech pór roku: zima, wiosna, lato, jesień, odpowiedź na pytanie Jak powstaje tęcza
3 Domowy eksperyment - tęcza
Proszę przygotować: latarkę, lusterko, długie i płytkie naczynie wypełnione wodą, białą, sztywną kartkę, nożyczki taśmę klejącą.
- Ustaw lusterko w naczyniu z wodą w taki sposób, aby kąt zawarty między powierzchnią wody a tyłem lustra wynosił około 45 stopni.
- Przymocuj lusterko do naczynia przy pomocy taśmy klejącej, aby się nie zsuwało.
- Skieruj światło latarki na powierzchnię wody.
- Ustaw białą kartkę przed naczyniem i przesuwaj ją do momentu, aż pojawi się na niej barwny obraz.
Co obserwujemy?
Światło latarki odbija się od lustra i przechodząc z wody do powietrza, ulega załamaniu. Światło białe jest w rzeczywistości mieszaniną świateł o różnych barwach i właściwościach. I tak np. światło czerwone załamuje się słabiej niż światło niebieskie. Konsekwencją tego zjawiska jest rozszczepienie światła latarki – widoczne w postaci wielobarwnego łuku, który nazywamy tęczą.
W przyrodzie powstaje ona wtedy, gdy światło pada na krople deszczu znajdujące się w powietrzu. Kolejność pojawiających się na niebie barw jest zawsze taka sama. Po zewnętrznej stronie łuku widzimy kolor czerwony, za nim pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i na końcu fioletowy.
4 „Woda i słońce”- Załącznik 1 –Rodzic pyta dziecko jak powstaje tęcza, zachęca do rysowania po śladzie, nazwania kolorów tęczy i jej pokolorowania.
Linie można narysować na kartce, dziecko koloruje wg wzoru na ekranie
5 Zabawa przy piosence „Deszczyk pada”
https://www.youtube.com/watch?v=bnG7VMzl1Oc
Powodzenia!