"Po burzy tęcza"
Witam „Motylki” i „Promyczki” oraz Rodziców
1„Tęcza” – wysłuchanie wiersza H Ożogowskiej , ćwiczenie myślenia skojarzeniowego Rodzic recytuje wiersz, a dziecko słucha i stara się ilustrować
ruchem treść utworu
Tęcza
Lśni na niebie tęcza,
śliczna, kolorowa.
Pytają się dzieci:
– Kto ją namalował?
Słonko malowało
pędzelkiem ze złota.
Udała się słonku
malarska robota.
Po recytacji Rodzic pyta:
– Co opisała poetka w wierszu?
– Jak wyglądała tęcza? Kto ją namalował?
– Co Wam przypomina tęcza? Do czego jest podobna?
H. Ożogowska, „Tęcza” [w:] T. Dziurzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa „A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz…”, WSiP,
Warszawa 1996, s. 82,
• Układanie rymowanek lub innych tekstów na temat tęczy, słońca i burzy,
Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające: kropelkę, różę, błyskawicę, butelkę, burzę, ulicę, wraz z podpisami ( Załacznik1)
Rodzic odczytuje głośno nazwy obrazków i prosi dziecko, aby spróbowało połączyć w pary rymujące się wyrazy Dziecko łączy w pary obrazki, których nazwy się rymują. Może wskazywać na ekranie.
Spróbuj znaleźć takie słowa, które będą się rymowały z wyrazem „chmury”. Jeśli dziecko nie radzi sobie z utworzeniem rymów, Rodzic wymienia różne słowa, wśród których znajdują się też słowa rymujące się z wyrazem chmury, np lalka, kury, miś, figury, wesoły, ponury.
Kolejne zadanie polega na uzupełnieniu rymu w rymowankach:
– Żółte słońce jest bardzo…
– Kiedy tęcza się do nas śmieje, wszystko wkoło…
– Tęcza to dziwne zjawisko, jest daleko, a wydaje się, że jest...
W dalszej części dziecko próbuje ułożyć własną rymowankę lub kilka zdań o tęczy, słońcu i burzy.
2 „Patrz uważnie” – doskonalenie pamięci i uwagi (Załącznik2 ) Znajdź 10 różnic-Ulewa
3 „W krainie tęczy” – ćwiczenia gimnastyczne. Do zabaw można zaprosić rodzeństwo
- „Malujemy tęczę”– ćwiczenie kształtujące Dzieci stają w rozkroku Prostują przed sobą ręce i łączą je tak, jakby trzymały pędzel Następnie podnoszą ręce nad głowę i wykonują delikatne skłony na boki, jakby malowały łuk tęczy Należy zwrócić uwagę, by przy tym ćwiczeniu dzieci nie odrywały nóg od podłogi
- „Tęcza na podłodze” – ćwiczenie równowagi Każde z dzieci staje na jednej nodze, a drugą nogą zatacza przed sobą półkola tuż nad ziemią Po kilkakrotnym powtórzeniu ćwiczenia dzieci zmieniają nogę
- „Wirujące krople” – ćwiczenie bieżne Dzieci dobierają się parami i podają sobie ręce na krzyż Na hasło: Krople wirują! dzieci zaczynają się obracać jak w młynku Na hasło: Stop! zatrzymują się Należy często zmieniać kierunek obrotów. Dziecko może wirować samo
- „Spacer” – ćwiczenie uspokajające Dzieci ustawiają się i powoli maszerują po obwodzie koła, wykonując głębokie wdechy i wydechy
K. Wlaźnik, „Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Poradnik metodyczny dla nauczyciela” JUKA, Warszawa 1996, s. 134,
szarfy w pięciu kolorach
4 „Wielobarwna tęcza” – słuchanie muzyki relaksacyjnej, malowanie tęczy
Le Basque by Marais with James Galway
https://www.youtube.com/watch?v=x1GuPhZRR-E
Utwór jest grany na flecie prostym i flecie poprzecznym. Po zaprezentowaniu dziecku nagrania Rodzic wyjaśnia, że melodia utworu zmienia się, tak jak mienią się kolory tęczy i pluskają kropelki w słońcu. Dzieci przypominają sobie barwy tęczy i wymieniają je po kolei. Po zewnętrznej stronie łuku kolor czerwony, za nim pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i na końcu fioletowy.
Potem malują tęczę farbami , słuchając muzyki.
Powodzenia!