Kalendarium

Wtorek, 2024-05-14

Imieniny: Bonifacego, Julity

zabawy i ćwiczenia Maj 07.05.2020 r.

"Po burzy tęcza"

Witam „Motylki” i „Promyczki” oraz  Rodziców

 

1„Tęcza” – wysłuchanie wiersza H Ożogowskiej , ćwiczenie myślenia skojarzeniowego Rodzic recytuje wiersz, a dziecko słucha i stara się ilustrować

ruchem treść utworu

Tęcza

Lśni na niebie tęcza,

śliczna, kolorowa.

Pytają się dzieci:

– Kto ją namalował?

Słonko malowało

pędzelkiem ze złota.

Udała się słonku

malarska robota.

 

Po recytacji Rodzic pyta:

– Co opisała poetka w wierszu?

– Jak wyglądała tęcza? Kto ją namalował?

– Co Wam przypomina tęcza? Do czego jest podobna?

H. Ożogowska, „Tęcza” [w:] T. Dziurzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa „A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz…”, WSiP,

Warszawa 1996, s. 82,

• Układanie rymowanek lub innych tekstów na temat tęczy, słońca i burzy,

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające: kropelkę, różę, błyskawicę, butelkę, burzę, ulicę, wraz z podpisami  ( Załacznik1)

Rodzic odczytuje głośno nazwy obrazków i prosi dziecko, aby spróbowało połączyć w pary rymujące się wyrazy Dziecko łączy w pary obrazki, których nazwy się rymują. Może wskazywać na ekranie.

Spróbuj znaleźć takie słowa, które będą się rymowały z wyrazem „chmury”. Jeśli dziecko nie radzi sobie z utworzeniem rymów, Rodzic wymienia różne słowa, wśród których znajdują się też słowa rymujące się z wyrazem chmury, np lalka, kury, miś, figury, wesoły, ponury.

 Kolejne zadanie polega na uzupełnieniu rymu w rymowankach:

– Żółte słońce jest bardzo…

– Kiedy tęcza się do nas śmieje, wszystko wkoło…

– Tęcza to dziwne zjawisko, jest daleko, a wydaje się, że jest...

W dalszej części dziecko próbuje  ułożyć własną rymowankę lub kilka zdań o tęczy, słońcu i burzy.

 

2 „Patrz uważnie” – doskonalenie pamięci i uwagi (Załącznik2 ) Znajdź 10 różnic-Ulewa

 

3  „W krainie tęczy” – ćwiczenia gimnastyczne. Do zabaw można zaprosić rodzeństwo

  • „Malujemy tęczę”– ćwiczenie kształtujące Dzieci stają w rozkroku Prostują przed sobą ręce i łączą je tak, jakby trzymały pędzel Następnie podnoszą ręce nad głowę i wykonują delikatne skłony na boki, jakby malowały łuk tęczy Należy zwrócić uwagę, by przy tym ćwiczeniu dzieci nie odrywały nóg od podłogi
  • „Tęcza na podłodze” – ćwiczenie równowagi Każde z dzieci staje na jednej nodze, a drugą nogą zatacza przed sobą półkola tuż nad ziemią Po kilkakrotnym powtórzeniu ćwiczenia dzieci zmieniają nogę
  • „Wirujące krople” – ćwiczenie bieżne Dzieci dobierają się parami i podają sobie ręce na krzyż Na hasło: Krople wirują! dzieci zaczynają się obracać jak w młynku Na hasło: Stop! zatrzymują się Należy często zmieniać kierunek obrotów. Dziecko może wirować samo
  •  „Spacer” – ćwiczenie uspokajające Dzieci ustawiają się i powoli maszerują po obwodzie koła, wykonując głębokie wdechy i wydechy

K. Wlaźnik, „Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Poradnik metodyczny dla nauczyciela” JUKA, Warszawa 1996, s. 134,

szarfy w pięciu kolorach

 

4 „Wielobarwna tęcza” – słuchanie muzyki relaksacyjnej, malowanie tęczy

Le Basque by Marais with James Galway

https://www.youtube.com/watch?v=x1GuPhZRR-E

Utwór jest grany na flecie prostym i flecie poprzecznym. Po zaprezentowaniu dziecku nagrania Rodzic wyjaśnia, że melodia utworu zmienia się, tak jak mienią się kolory tęczy i pluskają kropelki w słońcu.  Dzieci przypominają sobie barwy tęczy i wymieniają je po kolei. Po zewnętrznej stronie łuku kolor czerwony, za nim pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy i na końcu fioletowy.

Potem malują tęczę farbami , słuchając muzyki.

Powodzenia!