Kalendarium

Wtorek, 2024-05-14

Imieniny: Bonifacego, Julity

zabawy i ćwiczenia Maj 08.05.2020 r.

Każdy może być malarzem

 

Witam "Motylki", "Promyczki" oraz Rodziców

 

 

1 „Wesoła gimnastyka” – zabawa ruchowa Rodzic rapuje wierszyk na podstawie

melodii „Najłatwiejsze ciasto w świecie” Jednocześnie wykonuje ćwiczenia, o których jest mowa w wierszyku.

Dziecko słucha i obserwuje Następnie rapują słowa na zasadzie dialogu: Rodzic zaczyna, dziecko kończy

 

Najpierw zróbmy dwa podskoki – raz i dwa,

Potem jeszcze dwa obroty – właśnie tak.

Teraz mi pomachaj ręką – gdybyś mógł.

A na koniec tej piosenki – przysiad zrób!

 

2 „Malujemy obraz” – zabawa -masażyk

 Dziecko siada za Rodzicem. Rodzic wyjaśnia, że jest teraz malarzem, który wyszedł ze swojej pracowni w plener, aby „namalować” niewidzialny obraz

na plecach . Następnie mówi:

Witam malarza. Proszę przygotować sobie ramę (dziecko rysuje prostokąt na plecach Rodzica lub rodzeństwa),

naciągnąć na nią płótno (rozciera dłońmi plecy),

 a następnie przymocować je pinezkami na końcach ramy (uciska plecy kciukiem)

Teraz musimy pomalować płótno specjalnym olejem, by nie spływały po nim farby (zaciska dłoń i pociera pięścią plecy)

Czekamy, aż olej wyschnie (dmucha na szyję)

Już możemy zaczynać malowanie. Najpierw malujemy niebo (przesuwa rozstawionymi palcami po górnej części pleców),

potem obłoczki i słonko z promyczkami (jednym palcem maluje obłoczki

i słonko)

 Niżej namalujemy łąkę, na której rośnie bujna trawa (lekko drapie  plecy wszystkimi palcami)

 Na łące bawi się mała dziewczynka (rysuje  dziewczynkę)

 Spójrz  na swój obraz. Czy jest ładny?. Po „namalowaniu”

pierwszego niewidzialnego obrazka następuje zmiana ról.  

 

3 „W pracowni malarza” – zabawa w malarzy, mieszanie kolorów, uzyskiwanie i nazywanie nowych barw Dziecko siedzi przy stoliku, na którym są przygotowane farby: czerwona, niebieska i żółta,

kartka z bloku rysunkowego i pędzel. Rodzic mówi:

Te kolory nazywamy podstawowymi, bo nie można ich uzyskać z pomieszania innych

barw, ale dzięki nim można utworzyć inne kolory. Spróbujcie zmieszać na kartonie trochę koloru czerwonego z żółtym. Jaki kolor powstanie?.

Dziecko wykonuje polecenie i odpowiada na pytanie Następnie miesza  inne kolory wskazane przez Rodzica i nazywa otrzymane barwy:

A co się stanie, jeśli zmieszamy kolor niebieski z żółtym?

Czy istnieje tylko jeden kolor zielony?

Jak zmieszać niebieski z żółtym, by powstał kolor jasnozielony, a jak, by otrzymać kolor ciemnozielony?

Jeszcze nie mieszaliśmy czerwonego z niebieskim.

Sprawdź, jaki kolor powstanie z takiego połączenia. Te kolory, które sami zrobiliśmy: pomarańczowy, zielony i fioletowy, nazywamy

kolorami pochodnymi, bo pochodzą ze zmieszania innych.

W dalszej części Rodzic powinien dać dziecku trochę czasu, by mogło samodzielnie poeksperymentować z kolorami farby: żółtą, niebieską, czerwoną, można wyłożyć na szklany talerzyk.

 

4 „Nastrojowe barwy” – kolorowanie takich samych ilustracji barwami ciepłymi i zimnymi, porównywanie odczuć, jakie wywołują  (Załącznik 1)

Dzieci kolorują obrazki, używając barw wskazanych obok. Nazywają kolory, określają nastrój ilustracji, opisują swoje odczucia.

Mogą rysować dowolne obrazki w kolorach podanych w załączniku

 

5 „Kolory” – rozmowa na temat kolorów na podstawie wierszyków

Polecenia:

Posłuchaj uważnie wierszy o kolorach.

– Wymień jak najwięcej przedmiotów w każdym z wymienionych kolorów.

 

„Kolory” Małgorzata Strzałkowska

 

Czerwona jest róża,

korale indyka,

strażacki samochód,

 pomidor papryka

kapturek Kapturka, biedronka, truskawka,

serduszko i ogień,

i moja huśtawka.

 

Marchewki, nagietki,

dynie, mandarynki,

nosy klaunów w cyrku,

kokardy Halinki

i kwiaty nasturcji,

i liście wrześniowe,

no i pomarańcze

pomarańczowe.

 

Żółte są kaczeńce,

słonecznik i słońce,

i oczy kocura

wśród nocy błyszczące,

cytryny i mlecze,

banan, jajecznica,

melony i gruszki,

i światło księżyca.

 

Zielone są liście,

i kiście winogron,

i mech, i ogórki,

i jabłka, i żaby,

i groszek, i glony,

i nawet nadzieja

ma kolor zielony.

 

Niebieskie jest niebo,

jeziora, strumyki,

i rzeki, i morza,

i oczy Moniki,

i łezki, i dżinsy,

i śpioszki siostrzyczki,

ostróżki i chabry,

i suknia księżniczki.

 

Fioletowy kolor

mają bzy majowe,

hiacynty, jeżyny,

mamy cień do powiek,

i słodkie jagody,

i groszek pachnący,

i krokus, i powój

po płocie się pnący.

 

Pozdrawiam! 

 

 

Pliki do pobrania