Kto spieszy na ratunek?
1. „Strażak- zabawa w podskokach- do zabawy potrzebne jest kółko- kierownica-można wykorzystać plastikową nakrywkę na pojemnik lub wyciąć kółko
https://www.youtube.com/watch?v=BKAw3y1HKuE
2. „Kto spieszy na ratunek?” – swobodne wypowiedzi dziecka na podstawie dotychczas zdobytej wiedzy i własnych spostrzeżeń.
Rodzic prosi dziecko, aby wymieniło sytuacje, w których niezbędna jest natychmiastowa pomoc odpowiednich służb.
Podczas rozmowy zadaje pytania:
Kiedy czujemy się zagrożeni?
Jak reagujemy w niebezpiecznej sytuacji?
Co należy robić, gdy grozi nam niebezpieczeństwo?.
Prosi też o zapamiętanie numerów telefonów alarmowych:
pogotowie ratunkowe – 999,
straż pożarna – 998,
policja – 997,
numer alarmowy-112
Rodzic przypomina, że połączenia te są bezpłatnie, ale korzystanie z nich jest zarezerwowane wyłącznie dla osób w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia – nie można ich wykorzystywać dla żartu Jednocześnie poucza, że dziecko, które widzi potrzebę wezwania pomocy i dzwoni pod numer alarmowy, powinno się przedstawić, powiedzieć, co się stało i podać miejsce zdarzenia
Może też zwrócić się o pomoc do osoby dorosłej, np. sąsiada, ekspedientki w sklepie, przechodnia
3. „Wzywamy pomoc” – zabawa dramowa. Rodzic zachęca dziecko do odegrania scenek przedstawiających następujące zdarzenia: pożar budynku, w którym są ludzie, wypadek samochodowy, zasłabnięcie babci. Rodzic umawia się z dzieckiem w sprawie podziału ról (zgłaszający – odbierający zgłoszenie) i inicjują rozmowę telefoniczną, wypowiadając głośno numer, z którym chcą uzyskać połączenie W rozmowie starają się zachować kolejność przekazywania informacji Na koniec wspólnie omawiają scenki. Do zabawy można wykorzystać telefony.
Drodzy Rodzice pamiętajcie , że z telefonu bez karty SIM można połączyć się z numerami alarmowymi.
4. „Nie tylko wóz strażacki” – rozpoznawanie i nazywanie pojazdów uprzywilejowanych, utrwalanie znajomości numerów alarmowych.
Przejazdy różnych pojazdów uprzywilejowanych- sygnały
https://www.youtube.com/watch?v=UOADdc37cDU
(Załącznik1) Dziecko koloruje pojazdy służb ratowniczych i łączy je z wydarzeniami, do których zostaną wezwane
oraz koloruje numer alarmowy 112
5. „Pojazd uprzywilejowany” – wykonanie z pudełek wybranego modelu wozu strażackiego, radiowozu lub karetki pogotowia. Rodzic zachęca dziecko do rozmowy o wyglądzie i przeznaczeniu pojazdu. Przygotowuje materiały, z których dziecko ma wykonać model pojazdu, zwraca uwagę na cechy charakterystyczne: kolor, wielkość, szczegóły wyposażenia Dziecko wykonuje model przestrzenny z kartonowych pudełek, starając się mu nadać cechy prawdziwego pojazdu.
pudełka różnej wielkości, papier kolorowy, nożyczki, klej
Powodzenia!